Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

söndag 2 juni 2013

Kikärtsgryta med kokosmjölk och spenat

Denna gryta är väldigt god både varm och kall och dessutom väldigt lättlagad. Jag brukar servera den tillsammans med fullkornspasta, men det blir lika gott med vilket tillbehör som helst; ris, nudlar, couscous etc. Dessutom kan man byta ut kikärtorna mot t.ex. röda linser.



Ingredienser:

1 burk kokosmjölk á la 400 ml
1 pkt krossade tomater á la 500 g
2 gula lökar
2 msk curry (Jag använder mig utav stark asiatisk curry)
1 msk olja
2 pkt kikärtor á la 380 g (konserverade)
300 g fryst hackad spenat
2 grönsaksbuljongtärningar
3 vitlöksklyftor (mer eller mindre beroende på eftertraktad styrka)
1 msk sambal oelek (-||-)
Gör så här:
  • Hacka vitlök och gul lök och fräs den i oljan. Låt curryn fräsa med.
  • Häll över kokosmjölken och lägg i buljongtärningarna.
  • Låt koka 5 min. (Här kan det vara lämpligt att börja koka pasta)

  • Tillsätt de krossade tomaterna, den frysta spenaten, kikärtorna och sambal oeleken.
  • Rör om och låt koka ihop.
VOILÁ!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar