Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

onsdag 26 juni 2013

Paj med aubergine, fetaost och soltorkade tomater

Återigen aubergine och återigen paj. Detta koncept testade jag för första gången igår.
Under helgen som var kom jag över ett pajrecept som innehöll aubergine, feta och soltorkade tomater och blev såklart väldigt läskad att testa. Men eftersom jag föredrar paj utan äggstanning framför paj med äggstanning gjorde jag min egen tolkning. Men kvar var i alla fall auberginen, fetan och de soltorkade tomaterna.
 
 
Ingredienser:
ca. 5-6 port.
Pajskal, väl ett härifrån, jag gjorde "Pajskal m. grahamsmjöl och mjölk"
Fyllning:
1 medelstor aubergine
1 gul lök
2-3 vitlöksklyftor
Ca. 0,75-1 dl soltorkade tomater, ca. 10 st + 2-3 msk av oljan de ligger i
Ca. 20 st gröna oliver
1,5 dl creme fraiche
150 g fetaost
Örtsalt, svartpeppar, basilika, oregano, lite spiskummin
-Ost till garnering
 
Gör så här:
  • Gör pajskal enligt valt recept och låt gärna vila i kylen i minst en halvtimme.
  • Förgrädda sedan ca. 10 min i 200 grader.
  • Hacka lök och vitlök. Hacka även auberginen i små tärningar.
 
  • Börja med att fräsa all lök i tomatspadet, tillsätt sedan auberginen.
  • Skiva oliverna och hacka de soltorkade tomaterna och tillsätt dem.
 
  • Tillsätt cremé fraîchen.
  • Krydda fyllningen med angivna kryddor. (Jag har svårt att uppskatta mått, men räkna ca. 1 tsk salt & peppar, ca. 2 tsk basilika & oregano och ca. ½-1 tsk spiskummin)
  • Smula till sist ned fetaosten, gärna i svalnad fyllning, och häll kvickt därefter fyllningen i pajskalet. (För att inte fetaosten ska flyta ut)
  • Garnera med riven eller skivad hårdost.
 
  • Grädda i 200 grader i ca. 30 min.
  • VOÌLA!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar