Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

torsdag 6 juni 2013

Smoothie på enbart frukt och bär

För fruktälskare och alla ni andra! Detta är ett nyttigt mellanmål fullproppat med antioxidanter.
Under somrarna brukar jag lyxa till det med 1-2 smoothies per dag. Det är väldigt nyttigt att få i sig vitaminer och mineraler och dessutom är det väldigt enkelt att göra.
Jag tycker oftast att det blir godare än de man köper på caféer, dessutom otroligt mycket billigare!
 
 
Ingredienser:
(1 glas)
-Ca. 2 dl blandade bär, alt. frukt (Tips: Fyll en IKEA-skål som på bilden nedan)
-En, inte allt för stor, banan (Detta är "basen") 
Jag använder oftast banan, jordgubbar och blåbär, men det går att välja i princip vilka frukter och bär som helst. En annan blandning som blir supergod är banan och kiwi.
 
 
Jag vet att inte alla gillar banan, men bananen "sötar" smoothien och gör att man inte behöver tillsätta socker. Dessutom får man bra mättnadskänsla av banan. Jag själv älskar bananer, men enbart de gul/gröna. Så vill man inte ha allt för mycket banansmak är det ett tips att inte använda sig av de gul/bruna bananerna.

Avvägningen är det viktigaste. Bananen får,enligt mig, inte ta över och det får inte heller inte resterande ingredienser. Så det är smart att smaka av innan man häller upp smoothien och vid behovs tillsätta det som behövs.
 
Gör så här:
 
  • Tina bären (till den grad att de fortfarande är aningen frysta, men går att mixa). 
  • Häll de tinade bären och bananen i en bunke/behållare som lämpar sig till mixning.
 
  • Mixa allt med en stavmixer, smaka av, tillsätt ev. mer av något.
 
  • Häll upp i ett glas och avnjut med en sked eller ett sugrör!
(Vill man tillsätta mjölk, yoghurt eller glass går det självklart jättebra. Beräkna då ca. 1 dl till detta recept. Häll i det innan bärblandningen mixas. Mitt tips är att tillsätta mjölk i det fallet, det tycker jag blir godast!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar