Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

torsdag 13 juni 2013

Tomatsoppa med linser och sötpotatis

Nedan följer ett recept på en väldigt matig och mycket god soppa.


Ingredienser:
(Ca. 4-5 port.)
1 gul lök (gärna mer)
2-4 vitlöksklyftor
400 g sötpotatis (vanlig potatis fungerar lika bra)
400 ml kokosmjölk
500 g krossade tomater
½ tsk socker (för att runda av tomaterna)
2 grönsaksbuljongtärningar
½ dl röda linser ( 1 dl och lite mer vatten)
½ röd chilifrukt (alt. torkad)
1 msk olja
3 dl vatten
Ca. ½-1 msk citronjuice
Kryddor(på ett ungefär hur jag brukar krydda soppan):
½ kruka färsk basilika
1 msk paprikapulver
1 tsk örtsalt
1-2 tsk citronpeppar
1-2 krm cayennepeppar

Gör så här:
  • Hacka lök och vitlök.
  • Skala och skär potatisen i små bitar.
  • Fräs lök, vitlök och potatis i olja tills de mjuknar.


  • Finhacka chili och tillsätt den.
  • Tillsätt resten av ingredienserna och låt koka i 20 min, gärna längre. (Se till att linserna mjuknat).


  • Mixa soppan slät, smaka ev. av med mer kryddor.


    Servera förslagsvis med en klick creme fraiche och ett gott bröd! (På bilden: Gjutjärnsbröd med hummus)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar