Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

fredag 9 augusti 2013

Hemmagjord indisk glass (Kulfi)

Jag har gjort glass en gång i mitt liv före detta, den gången misslyckades det totalt. Denna gång gick det som tur var mycket bättre. Dock läste jag att glassen skulle vara i frysen 12 timmar, men för min sats tog det snarare två dygn innan smeten stelnade. I övrigt tar det lite längre tid än vanligt att koka ihop smeten på spisen, men resultatet blev väldigt gott, så det var värt det! Det går ju att multitaska och göra annat samtidigt.
 
 
Ingredienser:
(Ca. 4 pers)
6 dl standardmjölk
4 dl vispgrädde
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g pistaschnötter
50 g mandlar

Gör så här:
  • I förväg; Ställ in botten till glassmaskinen (om du har en sådan) i frysen i minst åtta timmar. Vänta några timmar innan du börjar med smeten.
 Smeten:
  • Koka ihop mjölken till 3 dl under omrörning på svag värme. (Det går fortast i en vid gryta men tar ändå 20-30 min.)
  • Skålla under tiden mandlarna och finhacka sedan dem och pistaschnötterna.
 
  • Tillsätt grädde och socker och fortsätt sjuda tills blandningen tjocknar och mängden är knappt 5 dl.
 
  • Tillsätt vaniljsocker, de hackade pistaschnötterna och den hackade mandeln. Låt smeten kallna.
 
  • Kör gärna glassen i en glassmaskin ca. 20-30 min, konsistensen blir då något fluffigare, och ställ sedan in i frysen. (Glassen kan också frysas in direkt i en form.)
 
  • Rör om i den några gånger under infrysningen. För mig tog det ca. 2 dygn från det att jag ställde in den till att glassen var klar. Förvara glassen i frysen tills servering.
  • Servera sedan som den är eller förslagsvis med färska bär och eventuellt lite kanel på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar