Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

torsdag 29 augusti 2013

Indisk Currypaj

Mer paj, denna gång en currypaj á la Indien.


Ingredienser:
(Ca. 5-6 portioner)
1 sats pajskal, välj ett härifrån, jag gjorde "Pajskal m. grahamsmjöl och kvarg"
Fyllning:
2 gula lökar
1 äpple
1 morot
1-2 vitlöksklyftor
2-4 msk curry (beroende på önskad styrka, samt styrka på curryn)
5 dl vatten
1 msk ekologisk buljong (typ Knorr), alt. 1 grönsaksbuljongtärning
3 dl okokta röda linser
2 dl cremé fraîche eller turkisk yoghurt

Gör så här:
  • Gör pajskal enligt valt recept och låt gärna vila i kylen i minst en halvtimme.
  • Hacka lök, äpplet och riv moroten.
  • Fräs i olja tillsammans med curry och pressa över vitlöken.
  • Häll över vattnet och rör ned buljongen.
  • Skölj linserna noggrant och häll ned dem. Låt koka ca. 20 min tills linserna blir mjuka.
  • Häll därefter ned yoghurten, stäng av plattan och låt stå.

Medan fyllningen kokar:
  • Förgrädda pajskalet ca. 10 min i 200 grader och platta ev. till det ifall det svällt mycket.     

Därefter:
  • Häll fyllningen i pajskalet och grädda ev. i ugn ca. 5-10 min tills pajen fått en yta (detta är inget måste).
  • Servera förslagsvis tillsammans med skivad banan, riven kokos och någon typ av yoghurtsås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar