Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

söndag 18 augusti 2013

Toscakaka med kokostäcke

Denna kaka var jag inte beredd på att den skulle smaka så gott, men det gör den verkligen! Det är svårt att sluta äta när man väl börjat!


Ingredienser:
Botten:
200 g smör
4 st ägg
5 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
1 dl kakao
3 dl vetemjöl
Glasyr:
200 g kokosflingor
1 dl ljus sirap
2 dl strösocker
1,5 dl vispgrädde
75 g smör
Gör så här:
  • Sätt på ugnen på 200 grader.
  • Smält smöret.
  • Klä en långpanna eller en ugnsform, ca 25x35 cm med bakplåtspapper.
  • Vispa ägg och socker pösigt med en elvisp.
  • Blanda i vaniljsocker, salt och kakao.
  • Blanda sedan i vetemjöl och det smälta smöret och rör till en jämn smet.
  • Bred ut kakan i långpannan.
  • Grädda mitt i ugnen i 200 grader i 15 minuter.
  • Häll under tiden kokosflingor, sirap, socker, grädde och smör i en kastrull. Sätt på plattan på medelvärme och rör om när smöret smälter så att det blir en jämn smet.
  • Låt koka upp och sedan sjuda ca. 5 minuter.
  • När kakan är klar och uttagen från ugnen, bred på glasyren och grädda ytterligare 10 minuter i ugnen tills kakan fått fin gyllenbrun färg.
  • När kakan svalnat, skär den i fyrkanter med en vass kniv.
  • Ät tills du storknar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar