Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

torsdag 15 augusti 2013

Lasagne med fetaost, keso och soltorkade tomater

Det här är min paradrätt och en av mina absoluta favoriträtter! Jag experimenterade ihop receptet förra året och lasagnen har stått på bordet många gånger sedan dess! Laga, ät och njut!
Ingredienser:
(Ca. 5 port.)
200 g färska lasagneplattor
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
500 g krossade tomater
1 grönsaksbuljongtärning
Kryddor efter smak, (Ca. 1 tsk svartpeppar, 1 tsk örtsalt, ½ tsk aromkrydda, 1,5 tsk oregano, 1,5 tsk basilika, ½tsk spiskummin, ev. lite vitlökspulver) <-- Min kryddning
150 g fetaost
250 g creme fraiche
250 g keso
Örtsalt, svartpeppar, oregano
Ca. ½ burk soltorkade tomater, (liten burk á la 290 g)
-Riven ost att toppa med
Gör så här:
  • Hacka lök och vitlök och stek tills mjukt.
  • Blanda ned krossade tomater och buljongtärningen.
  • Krydda väl och låt puttra på svag värme ca. 10-15 min, gärna längre (Ett tips är att förbereda såserna någon dag innan om du vill att maten ska gå snabbt att laga, eller ännu bättre; laga hela lasagnen några dagar i förväg. Den blir bara godare!)
  • Blanda creme fraiche, smulad fetaost, keso, finstrimlade soltorkade tomater och kryddor. (Örtsalt, peppar, oregano)
  • Blanda ned fetaostkrämen i tomatsåsen.
  • Varva sås och lasagneplattor.
  • Strö riven ost på toppen.
  • Grädda i mitten av ugnen på 200 grader i ca. 20 minuter.

Bon Appetit!











1 kommentar:

  1. Tack Maja.Jag behövde ett bra recept på vegetarisk lasagn.Detta ser gott ut

    SvaraRadera