Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

söndag 25 augusti 2013

Müsli med nötter, torkad frukt & kokos

Detta müsli-recept improviserade jag ihop nyligen för att få lite variation i mina frukostvanor. För maximal variation bestämde jag mig för att inte rosta denna müsli eftersom att den jag i vanliga fall äter rostas, men det går såklart att rosta även denna om så önskas!
 
 
Ingredienser:

6 dl Fiberhavregryn (Alt. 3dl fiberhavregryn+3dl dinkelflingor)
2 dl kokosflingor
(1,5 dl All bran-flingor) Funkar lika bra utan
1 dl solroskärnor
Ca. ½ dl russin
Ca. 10 st torkade aprikoser
2 dl blandade nötter (ex. mandel, cashewnötter, jordnötter, hasselnötter, valnötter, paranötter)
-Ett tips är att köpa en nötblandning på müsli-självplock eftersom att det är prisvärt.

Gör så här:
  • Hacka nötterna.
  • Häll havregryn, nötter, solroskärnor, flingor och kokos i en bunke och klipp ner aprikoserna och russinen i små bitar.
  • Rör om.
Easy as pie!

Vill du hellre ha rostad müsli är det bara att börja med att blanda ihop havregryn, solroskärnor, kokos, 1 dl vatten och 2 msk olja och sedan rosta i 175 grader i ca. 30 min i en långpanna. Därefter är det bara att låta svalna och blanda ned resten av ingredienserna. Det blir gott det med, men mer tuggmotstånd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar