Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

onsdag 21 augusti 2013

Supergoda chocolate-chip cookies!

Har ni det här receptet behöver ni inte längre gå till Subway för att köpa de "speciella" kakorna!


Ingredienser:
3 dl mjöl
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat
190 g smör
4 ½ dl farinsocker
3/4 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
6 ½ dl havregryn
Ca. 250-300 g blockchoklad (mörk eller ljus)


Gör så här:
  • Blanda mjöl, bikarbonat och salt i en skål.
  • Blanda farinsocker, strösocker, vaniljsocker och smör i en annan skål tills det blir kornigt.
  • Vispa äggen lätt och häll i äggen och havregrynen i sockerblandningen. Rör om.


  • Tillsätt mjölblandningen och arbeta väl för hand.


  • Hacka chokladen och rör sedan ned den.

  • Klicka ut kakorna på en plåt med bakplåtspapper, rulla till bollar, pressa med handflatan, gaffla och fina till kanterna så att de blir runda.

  • Grädda i 150-180 grader i 5-8 min. (Gaffla dem ytterligare efter halva tiden.)

  • Ta ut ur ugnen och låt svalna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar