Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

fredag 13 december 2013

Hemmagjorda dumplings med champinjonfyllning

Glad Lucia! Själv har jag varit vaken sedan 06.15 och hunnit delta i 4 luciatåg, men nu till mat. Jag kan börja med att meddela att jag aldrig har testat mig på att göra dumplings förut och dessutom knappt vet hur resultatet ska vara, men dessa blev faktiskt riktigt goda! Måhända att de kanske saknade det korrekta utseendet, eller så är det just precis så här de ska se ut, vad vet jag? Jag har själv ätit dumplings (eller dim sum som de även kallas) endast 3 gånger, varav 2 ggr hemmagjorda (inte av mig) med köpta plattor (inte dumplingsplattor utan någon annan variant) samt 1 gång på en japansk restaurang i Dubai, så jag är inte så erfaren inom området. Jag har förresten aldrig vad jag kan minnas lagat kinamat tidigare. Detta pga. att jag inte är så mycket för det, men dumplings går hem hos mig!
Fyllningen till dessa är halvt improviserad och halvt tagen ur minnet av kocken som står för 2 av mina dumplingsupplevelser. Hon brukar göra dumplings med köttinnehåll, men förra gången bytte hon ut köttet mot svamp och det är denna version jag försökt efterlikna.
 
 

Ingredienser:
(Ca. 60 st.)
Deg:
10 dl vetemjöl + ev. mer till utbakning
4 dl vatten
Fyllning:
2 msk smör
1 liten purjolök, ca. 150 g
2 vitlöksklyftor
650 g champinjoner
Ca. 160 g kinakål (salladskål), typ 6 msk avrunnen.
2 msk riven ingefära, ca. 50 g
2 små ägg
1 msk kinesisk soja
Salt & peppar
 
Sås:
Rapsolja
Vitlök
Purjolök
Ingefära
Soja
Vitvinsvinäger
Socker

Gör så här:
 
  • Koka upp vattnet.
  • Häll mjölet i en skål alt. på en ren bordsyta.
  • Häll vattnet över mjölet och vispa under tiden(det kommer bli klumpigt). 
  • Knåda degen ordentligt med händerna och låt den sedan vila i kylen i minst 15 min. (Ju längre desto bättre.)
  • Under tiden; Finhacka purjolöken och vitlöken och fräs i smör.
  • Finhacka champinjonerna (Jag körde i matberedare med rivjärn) och tillsätt dem i löken. Pressa ur vätskan.
  • Finhacka kinakålen, salta och pressa ur vätskan.
  • Riv ingefäran.
  • I en skål; Blanda kinakålen, champinjonblandningen, ingefäran, äggen, sojan. Salta & peppra.

Utbakning:
  • Dra loss en bit av degen och forma till en rulle.
  • Dra lös ytterliga en liten degbit (drygt 1 msk), knåda och platta ut. Kavla papperstunn, försök behålla den runda formen. Upprepa tills degen tar slut.
 
  • Lägg en klick fyllning i mitten av plattan. Vik plattan till hälften genom att dra en "kant" över fyllningen mot den motsatta och nyp sedan ihop mittpunkten för att fästa kanterna i varandra. På alla fyra "sidor" som går från mittpunkten (en sida i taget); vik små veck, vänd de mot mittpunkten och nyp ihop de så att de fäster. (Jag är fullt medveten om att det kommer vara omöjligt att förstå denna text, men jag hoppas att bilderna kan illustrera processen bättre). Upprepa tills alla plattor är fyllda och vikta.



 
  • Koka pastaknytena i 5-10 min tills de flyter upp till ytan eller stek/fritera i olja på spisen någon minut på varje sida tills de får en fin yta.
 
  • Under tiden (alt. innan); gör såsen. Jag gjorde inte efter särskilda måttangivelser och har därför inte riktigt koll på hur mycket av varje det ska vara, men jag tvivlar på att det har någon större betydelse. Jag kan försöka höfta hur mycket jag använde av varje. (Jag vet dock inte till hur många dumplings dessa volymer räcker till.) 1. Hetta upp ca. 2,5 dl rapsolja i en kastrull. 2. Hacka 4 vitlöksklyftor och tillsätt dem. 3. Hacka ca. 50 g purjolök och häll ned den. 4. Riv ca. 1-2 msk ingefära och tillsätt den. 5. Tillsätt ca. 1,5 dl soja. 6. Tillsätt ca. 2-3 msk vitvinsvinäger. 7. Blanda slutligen ned ca. 1 msk socker. (Lita dock inte på mina angivelser, gå hellre på egen känsla. Nästa gång jag gör den ska jag notera hur mycket jag använder och uppdatera detta inlägg!) 
  • Servera pastaknytena tillsammans med såsen, soja och/eller sambal oelek (alt. någon liknande stark sås) och ät med hjälp av ätpinnar om du klarar av det! Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar