Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

tisdag 3 december 2013

Pestopaj med paprika & zucchini

Nedan följer ett recept på en mycket god paj jag blev bjuden på i fredags. Jag har följt ingrediensangivelserna till fyllningen enligt det receptet jag fick ganska exakt, förutom att jag ökat pestomängden, men jag gjorde mitt "vanliga" fullkornspajskal. Vill man inte ha fullkorn är det bara att välja ett annat pajskal att göra. Oavsett pajskal så är denna paj en hit!
 
 
 
Ingredienser:
(4-5 port.)
1 sats pajskal, välj ett härifrån
Fyllning:
2 paprikor, 1 röd och 1 gul
2 rödlökar
1 squash, ca. 300 g
1 msk olivolja
Salt, peppar
3 ägg
2 dl mjölk
1,5-2 dl pesto (ett stort plus för hemgjord pesto)
 
Gör så här:
 
  • Gör pajskal enligt valt recept och låt gärna vila i kylen i minst en halvtimme.
  •  
 
  • Slå på ugnen på 250 grader.
  • Skala löken och kärna ur paprikorna.
  • Skär löken i tunna klyftor, paprikan i bitar och squashen i skivor.

 
  • Häll allt i en ugnsform/plåt och ringla över oljan. Salta och peppra.
 
  • Sätt in i ugnen i 15-20 min.
  • Vispa ihop ägg, mjölk och pesto.
  • Sänk ugnen till 200 grader.
  • Förgrädda pajskalet i ca. 10 min.
  • Fördela grönsakerna i pajskalet och häll sedan över äggsmeten.
 
  • Grädda pajen i mitten av ugnen i 35-40 min. (Toppa ev. med riven ost (stod ej i receptet))
  • Servera förslagsvis tillsammans med en god sallad och en klick pesto.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar