Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

fredag 20 december 2013

Saffransfudge med pistaschnötter

Jag nämnde att vi bakade lussebullar och saffransmunkar i söndags, men vad jag inte nämnde var att vi även bakade saffransfudge. Anledningen till att jag undanhöll detta var för att resultatet inte alls blev lyckat. Det såg bra ut till en början men smeten blev aldrig mer än 104 grader och då stelnade inte fudgen. När jag dagen efter testade att värma på det lyckades smeten bli 122 grader. Men när jag skulle hälla i smeten i formen visade det sig att det var ett 1 cm tjock svart "gummilager" i botten. Jag hade inte tänkt på att man skulle tillsätta nötterna sist och att de redan var i smeten sedan dagen innan. Jag tror jag att det är viktigt att se till att röra om, även om det inte stod i receptet vi följde. Jag testade att göra en nu sats för några dagar sedan och då fick jag upp smeten till önskad värme, men det var fortfarande ett bränt lager i botten. Dock gjorde inte de någonting eftersom jag hällde smeten direkt i formen och det brända stannade kvar i kastrullen. Så denna gång lyckades jag få till det! Eftersom jag smakade första smeten och tyckte den var lite för söt för min smak drog jag ned på sockret i nästa laddning och det gick alldeles utmärkt, så vill man inte ha supersöt fudge är det min rekommendation!
 
 

Ingredienser:
(1 sats)
3 dl strösocker (5 dl ursprungligen, jag använde rörsocker)
2 ½ dl vispgrädde
1 ½ dl mjölk
2 msk ljus sirap
0,5 g saffran
80 g pistaschnötter

Gör så här:
  • Blanda socker, mjölk, sirap, grädde och saffran i en vid, tjockbottnad kastrull. Koka upp på svag värme under omrörning tills sockret smält.
 
  • Koka sedan under (sparsamt till en början) omrörning tills smetens temperatur är 122 grader. Använd en digital kökstermometer.

  • Grovhacka nötterna.
  • Klä en liten ugnsform, ca. 10x25 cm (eller mindre), med bakplåtspapper.
  • Ta kastrullen från värmen och rör ned nötterna. Rör sedan med en slev tills smeten blivit tjock och matt.
 
  • Häll fudgen i formen, släta till ytan och låt den svalna i kylen. Skär fudgen i tärningar innan den kallnat helt. Fudgen kan sedan stå antingen i kylen eller rumstemperatur (för mjuka fudge) innan förtäring.
 

(Receptet har jag hittat i Icas julrecepttidning)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar