Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

måndag 23 december 2013

Vegetariska "köttbullar" på sötmandel

För den som inte vill vara utan köttbullar på julbordet men ändå äta vegetariskt kommer här ett recept på en vegetarisk variant som ser ut precis som köttiga bullar (om utseendet är viktigt). Basen är sötmandel och resultatet blev väldigt bra, dock drar jag ned saltmängden i detta recept eftersom att 3 tsk salt + 4,5 dl cheddar + soja gjorde mandelbollarna lite för salta. Förslag på fler rätter till julbordet: Grönkålspaj, kronärtskocksröra, chevrégratinerade rödbetor, fetaostrullar, m.m. God jul och lycka till!
 
 

Ingredienser:
(Ca. 70 st.)
200 g sötmandel
4,5 dl (riven) stark ost (cheddar, prästost eller liknande)
4,5 dl ströbröd
1 stor gul lök
3 ägg
3 msk vatten
Ca. 1-2 tsk salt
Ca. 3 tsk svartpeppar

1 liter vatten + 1-2 grönsaksbuljongtärningar till kokning
Soja och smör till stekning

Gör så här:
 
  • Skålla mandlarna och mixa dem sedan grovt.
 
  • Riv osten och löken.
  • Blanda alla ingredienser. Tillsätt ett extra ägg om smeten blir för torr och inte håller ihop.
  • Rulla till bollar (något mindre än du vill ha dem).
 
  • Koka upp vattnet och tillsätt buljongtärningarna. Koka bollarna i buljongen i några minuter tills bollarna flyter upp till ytan.
 
  • Fiska upp dem försiktigt och stek i smör och soja (för färgens skull) i några minuter.
  • Färdiga att servera!

2 kommentarer:

  1. Åh vad många goda recept. Jag tänkte försöka mig på att bli vegetarian igen. Var det några år när jag var barn men är lite tillbaka i tänket. Har letat upp lite olika bloggar med recept och andra tips så det var så jag hittade dig. God fortsättning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Madelein! Först om främst; vad kul att du hittat till min blogg, vad kul att du uppskattar den och vad kul att du kommenterar! :) Jag tycker definitivt att du ska testa på att bli vegetarian igen! Om det inte fungerar är det ju alltid positivt bara att äta mer av den vegetariska kosten. Jag har varit helvegetarian i ett år nu och saknar inte alls kött. För mig gick det till så att jag åt mer och mer vegetariskt ända tills jag inte klarade av att äta kött längre, både av miljöskäl och etiska skäl. Dessutom känns det alltid bra att veta vad det man äter innehåller! Hoppas du finner min blogg användbar och lycka till med ditt mål! Ha det bäst!

      Radera