Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

lördag 21 december 2013

Saffransmunkar

Som jag skrev i tidigare inlägg var det julbak förra söndagagen, och här kommer det sista receptet; saffransmunkar. Själv hade jag aldrig gjort munkar förut och det var en mycket spännande process! Vid ett tillfälle hämtade jag varsitt par glasögon åt oss tre bagare och turligt nog det blev inga brännskador. Dock var vi väldigt oroliga att oljan skulle explodera när vi kokade upp den, men efter degen kastades ned i grytan infann sig lugnet eftersom att oljan slutade sprätta. Just det skedet kan dock vara extra försiktig och hålla sig lite på avstånd!! (Vi hade diskat grytan just innan och det högljudda sprättandet kan ha berott på att det lilla vattnet som blev kvar i den och oljan reagerade på nått sätt.) Men gott blev resultatet i vilket fall!
 
 

Ingredienser:
(Ca. 20 st)
½ g saffran
Ca. ½ dl socker + ytterligare 4-5 dl till garnering
1 msk sprit (konjak eller rom)
25 g jäst för söta degar
50 g rumsvarmt smör
2 ½ dl mjölk
2 st ägg
6-8 dl mjöl + mer till utbakning
½ tsk salt
Ca. 1 liter frityrolja

Gör så här:

  • Blanda saffran, 1 tsk socker och sprit i en liten skål. Låt stå i ca. 10 min.
 
  • Smula ned jästen i en bunke.
  • Smält smöret i en kastrull, dra bort från värmen och blanda ned mjölken. Låt svalna.
  • Vispa ihop jästen, mjölkblandningen och saffransblandningen.
  • Tillsätt ½ dl socker och äggen.
  • Arbeta in mjölet och saltet till en smidig deg. Strö på lite mjöl på toppen och låt jäsa under bakduk i en timme.
  • Kavla ut degen ca. 1 ½ cm tjock. Använd ett glas till att ta ut runda ringar ur degen. Använd en mindre cirkel och gör ett hål i mitten på varje. Lägg ringarna på en bakplåtspappersklädd ungsplåt.
 
  • Låt jäsa i ytterligare en timme.
  • Värm oljan till ca. 180 grader i en kastrull och droppa ned 2-3 munkar åt gången. Fritera munkarna i ca. 1 minut på varje sida (vänd munken efter 1 minut). 
  • Ta upp med en hålslev och låt rinna av på hushållspapper. Rulla direkt i socker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar