Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

fredag 27 december 2013

Lättbakad dinkellimpa med nötter och aprikos

Så här i juletid brukar jag oftast ha väldigt mycket ledig tid för mig själv, och vid sådana tillfällen tycker jag bäst om att baka/laga mat, då vardagen inte är lika stressig som i vanliga fall. Jag tycker det är synd att folk blir stressade när julmaten har lagt sig i kroppen och tvingar sig själv att ta några extra turer till gymmet när vad de istället behöver är en överdos av vila. Det finns ingen tid att njuta av vad som finns runt omkring en om man inte tar sig den! Idag har min dag bestått av vila, promenad, vila, löptur, storhandling, städning, bak och mer vila. Jag har testat mig på att baka en dinkellimpa som jag har smakat hos mormor för några år sedan och resultatet blev saftigt, lyckat och väldigt gott!

 

Ingredienser:
(1 limpa)
3 dl dinkelmjöl
½ dl pumpakärnor
½ dl solroskärnor
½ hela linfrön
2 dl blandade nötter (Jag använde valnötter, pecannötter, hasselnötter, cashewnötter och mandlar.)
5-10 aprikoser (helst osvavlade)
1 tsk salt
1 ½ tsk bikarbonat
6 dl naturell filmjölk
-Smör & skalade sesamfrön till form

Gör så här:

  • Hacka nötter och aprikoser.
 
  • Blanda ihop alla torra ingredienser i en bunke.
  • Blanda ned filmjölken till en smet.
  • Smörj en brödform med smör och bröa den sedan med skalade sesamkärnor.
 
  • Häll ned smeten i formen.
 
  • Placera formen i nedre delen av ugnen i 175 grader och grädda i 45-60 min. (Ett tips är att skiva upp brödet portionsvis och frysa in det direkt då det lätt surnar pga. att det är relativt "blött")

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Den blev himmelsk! Nästan hela är borta. Detta bröd borde du testa att baka!

      Radera