Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

söndag 8 december 2013

Saftiga tekakor

Själv tycker jag inte att ordet "tekakor" får det att vattnas i munnen på mig, men dessa är fantastiskt goda så jag antar att jag borde ha tänkt om vid det här laget! Återigen är det min mormor som introducerat receptet till mig då detta var ett bröd som gick åt som smöret hemma hos oss för ett par år sedan, men av någon anledning stagnerade efterfrågan och leveranserna slutade. Kanske kan nu brödet vinna sin välförtjänte plats på frukostbordet åter igen, det återstår att se!
 
 

Ingredienser:
(Ca. 40 bröd)
2 pkt jäst (för matbröd) á la 50 g
1 dl ljus sirap
1 dl rapsolja
1 liter mjölk
1 dl vetekross eller rågkross
5 dl fiberhavregryn
2,5 tsk salt
3 dl grahamsmjöl
15 dl vetemjöl (Ev. mer)

Gör så här:

  • I en bunke; blanda ut jästen i sirapen. Slå i oljan.

  • Värm mjölken till fingervärme i en kastrull.
  • Blanda kross, havregryn, mjöl och salt i en annan bunke.
 
  • Blanda ned mjölblandningen och mjölk eftersom i jästen. (Degen ska vara lös, men formbar.)
  • Strö över lite mjöl och täck sedan med en bakduk. Låt jäsa i minst 40 min.
 
  •  Strö sedan mjöl på en ren yta. Häll på degen.
  • Mjöla händerna och knåda. Tillsätt ev. mer mjöl. (Försök att tillsätta så lite mjöl som möjligt)
  • Dra lös en degbit och forma till en boll. Placera på en bakplåtspappersklädd plåt och platta ut. Upprepa tills degen är slut. (Det går även att hälla hela degen direkt på den bakplåtspappersklädda plåten, platta ut, nagga, grädda och sedan skära upp i fyrkanter om man hellre vill det.)

  • Nagga med en gaffel. (Ett tips är att doppa gaffeln i varmt vatten emellanåt.)
  • Låt jäsa under en bakduk i ytterligare 30 min.
 
  • Grädda var plåt för sig i 250 grader i 5-8 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar