Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

onsdag 23 oktober 2013

Kronärtkocksröra med spenat och cream cheese

Kronärtskocka har för mig varit ganska outforskat tills dess att jag testade denna smaksensation. Det var för ett år sedan på ett buffébord i Dubai. Jag vill minnas att jag stod för en större del av åtgången, för skålen tömdes och det fort kan jag säga. Huvudsakligen är denna röra från början en dip, men så god som den är finns inga begränsningar, den är till och med god kall!
 
 
 
Ingredienser:
(1 sats)
285 g fryst hackad spenat (tinad och avrunnen)
1 burk kronärtskockshjärtan á la 390 g
3 vitlöksklyftor
0,6 dl majonnäs
0,4 dl cremé fraîche
220 g cream cheese
2 msk citronjuice
80 g parmesan (alt. annan stark hårdost)
Franska örter
Stark ost till garnering

Gör så här:
 
  • Blanda majonnäs, cremé fraîche och cream cheese ordentligt i en bunke. 
  • Skölj kronärtskockshjärtana, pressa ur vätskan (alt. låt rinna av) och hacka dem i små bitar.
 
  • Blanda ned dem, spenaten och parmesanen i creméblandningen.
  • Pressa ned vitlöksklyftorna, tillsätt citronjuicen och krydda rikligt med franska örter.
  • Häll blandningen i en mindre ugnsform, strö över ost och täck sedan med ugnsfolie.
 
  • Grädda i ugn, 20 min i 190 grader, täckt med folie. Ta sedan av foliet och grädda ytterligare 5 min tills osten får en fin gyllene yta.
  • Servera! Antingen som tillbehör, på buffébordet eller som dip tillsammans med nachos, m.m.
Recept till brödet som syns på den övre bilden hittar ni här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar