Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

lördag 18 januari 2014

Krämig linspaj med paprika, fetaost, svarta oliver & soltorkade tomater

I lördags för en vecka sedan improviserade jag ihop denna paj och det blev så otroligt god! Det är när paj smakar som denna gjorde som gör att matpaj är en av mina favoriträtter.
Jag gjorde pajen aningen kryddstark så vill man ha en mildare smak är det bara att dra ned på ingredienserna som ger hetta. Men jag ska ändå skriva att det var en god hetta, smakerna gick verkligen ihop! Nu när jag har prisat denna paj till skyarna återstår endast för er att testa och se om ni håller med mig!



Ingredienser:
(Ca. 4-5 port.)
1 sats pajskal, välj ett härifrån, jag gjorde "Pajskal med grahamsmjöl och kvarg"
Fyllning:
1 ½ dl torra röda linser + 1 tsk salt
Olja (från soltorkade tomater i marinad på glasburk) till stekning
1 röd lök
1-2 vitlöksklyftor
1 röd paprika
½ röd chilifrukt (för mindre styrka, använd inte lika mkt)
Ca. 20 svarta oliver
5-6 (stora) soltorkade tomater
1 dl creme fraiche

1 tsk sambal oelek (för mindre styrka, använd inte lika mkt)
1 msk pesto genovese
75 g fetaost
-125 g mozzarella + 1 dl riven stark ost (cheddar) till garnering

Gör så här:
  • Gör pajskalet enligt valt recept och låt gärna vila i kylen i minst en halvtimme. Förgrädda pajskalet ca. 10 min. i 200 grader när du känner att fyllningen är tio minuter bort.


  • Koka upp ca. 4-5 dl vatten och tillsätt linserna + 1 tsk salt. Låt småkoka i ca. 10-15 min. tills de blir aningen överkokta (I alla fall helt mjuka).
  • Hacka lök och vitlök. Fräs i olja fr. soltorkade tomater tills löken mjuknar.
  • Hacka under tiden paprikan och tillsätt den så småningom. (Även den ska mjukna)
  • Skiva chilifrukten och oliverna och tillsätt dem.
  • Klipp ned de soltorkade tomaterna.


  • Dra stekpannan från plattan och tillsätt linser, creme fraiche, sambal oelek, pesto och smula ned fetaost. Blanda.


  • Häll fyllningen i pajskalet.
  • Skiva mozzarellan och fördela över fyllningen. Riv hårdosten och strö ovanpå.

  • Grädda i 200 grader i 45-50 min. (Tills fyllningen inte är rinnig) Täck med aluminiumfolie mot slutet ifall osten fått tillräckligt med färg.
  • Ta ut ut ugnen och servera tillsammans med en fräsch sallad (gärna färsk spenat).

Bon appétit!

2 kommentarer: