Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

torsdag 16 oktober 2014

Himmelskt goda zucchinibiffar (med parmesan och chili)

Det är alltid spännande att bli bjuden på middag, speciellt när kocken i fråga ser det som en rolig utmaning att laga vegetariskt, då brukar resultatet alltid bli något extraordinärt och gott som i detta fall. Dessa biffar blev jag bjuden på hos mina kusiner, det var min faster som lagat dom och de var makalöst goda! Receptet hade hon hittat i Coop:s tidning mersmak, vilken förövrigt har innehållit spännande vegetariska recept de få gånger jag ögnat igenom den. Jag testade såklart att laga biffarna hemmavid kort därefter och de var otroligt enkla att göra, väldigt lättstekta dessutom!


Ingredienser:
(Ca. 12-14 biffar)
2 zucchinis, totalt ca. 600 g
150 g parmesan
3 salladslökar
1 röd chili
2 ägg
1,5 dl vetemjöl
1 dl panko (asiatiskt ströbröd) eller vanligt ströbröd, båda funkade bra och hade liknande konsistens
2 tsk torkad oregano
1-2 tsk örtsalt
(Ev. lite svartpeppar)
Olivolja till stekning

Gör så här:

  • Grovriv zucchinin i matberedare eller rivjärn. Sprid ut på en ugnsplåt och salta. Låt dra i ca. 10 min, krama sedan ur så mycket vätska som möjligt. (Tips: Häll zucchinin i en sil och krama ur med en gaffel eller för hand)
  • Riv parmesan.
  • Finhacka salladslök och chili.
  • Blanda zucchini, parmesan, salladslök, chili, ägg, mjöl, ströbröd, oregano och örtsalt till en smet.
  • Hetta upp olja i en stekpanna och klicka ut biffar i omgångar (gör en testbiff först och smaka av om det behövs tillsättas peppar och/eller mer salt). Runda ev. till dem med en stekspade och stek ett par minuter på varje sida.
  • Servera förslagsvis med ex. ris, pasta eller tortillabröd tillsammans med en god yoghurtsås, gärna med färsk koriander (koriander, salladslök, ost och chili är ju en beprövad god kombo om du gillar mina quesilladas).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar