Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

tisdag 6 augusti 2013

Pirog fylld med spenat, fetaost, soltorkade tomater & pesto

Denna rätt snubblade jag över av ett misstag. Jag råkade beställa fel deg av mamma till fetaostrullarna som jag planerade att göra och därför behövde jag ändra planen. Eftersom jag länge velat göra piroger blev detta resultatet. Om jag hade haft mer tid skulle jag gjort egen deg, men det blev väldigt bra med köpt deg också!



Ingredienser:
(6 piroger)
1 pkt smördeg á la 275 g
Ca. 50 g färsk bladspenat
0,75-1 dl soltorkade tomater + lite av oljan
90 g fetaost
1 msk flytande honung
1 msk pesto genovese
3-4 krm örtsalt
1-2 krm cayennepeppar
1 ägg till pensling
Gör så här:
  • Finhacka de soltorkade tomaterna.
  • Mosa fetaosten
  • Blanda spenat, soltorkade tomater, fetaost i en skål/bunke tillsammans med 1 msk av oljan från de soltorkade tomaterna, honung, pesto, salt och cayennepeppar.
  • Rulla ut smördegen och skär i 6 kvadrater.
  • Lägg ca ½ dl av fyllningen i mitten av varje kvadrat. Vik över så att kanterna ligger mot varandra och pirogerna blir till trekanter. Tryck till kanterna ordentligt med en gaffel.
  • Pensla ovansidorna med lättvispat ägg.
  • Grädda ca. 15-20 minuter i 200 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar