Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

fredag 25 april 2014

Megagod vegetarisk pizza á la Maja

På sistone tycks min vardag har bombarderats av bilder på pizzor från alla håll och kanter. Och eftersom det var (hör och häpna) ca. fyra år sedan jag sist gjorde pizza från scratch kände jag att det var god tid för mig att göra slag i saken och ta mig an uppgiften. Jag kände för att göra något stordådigt och valde att göra degen på dinkelmjöl, sedan slängde jag ihop en god tomatsås och fyllde pizzan med alla slags toppingalternativ jag kände sug efter för stunden. Resultatet blev verkligen magnifikt! Den blev extremt god, jag tror faktiskt aldrig att jag har ätit en godare pizza! Det enda som kunde gjort pizzan något godare skulle varit ifall att jag haft tillgång till en stenugn!



Ingredienser:
(2 pizzor, ca. 3-4 port.)
Deg:
25 g jäst
2 dl ljummet vatten
2 msk olivolja
½ tsk salt
5 dl siktat dinkelmjöl (ev. ½ dl extra)
(För grövre botten: 3 dl fullkorns-dinkelmjöl, 2 dl vetemjöl special. Blir väldigt god!)
Tomatsås:
1-2 msk olivolja
1 ½-2 dl färsk oregano
2-3 vitlöksklyftor
500 g krossade tomater
2 msk vitvinsvinäger (Jag tänkte använda vitt vin, men vi hade inget hemma)
1 tsk svartpeppar
½ tsk örtsalt
Fyllning:
Olivolja/smör till stekning
100 g aubergine
120 g champinjoner
100 g rödlök
4 kronärtskockshjärtan (jag använde konserverade)
80 g paprika
20 st svarta oliver
15 g jalapeño
125 g mozzarella
20 g bladspenat
80 g fetaost
Ca. 120-150 g ost till topping, gärna lagrad
Färsk oregano till topping

Gör så här:
  • Deg:
    Smula jästen i en bunke. Lös upp den genom att hälla på ljummet vatten. Tillsätt olivolja och salt och rör ned mjöl eftersom. Knåda till en deg och låt jäsa under bakduk i 60 min.



  • Tomatsås: Skala och skiva vitlöken. Hetta upp olja i en kastrull och häll ned vitlök och oregano, låt fräsa i någon minut. Tillsätt sedan krossade tomater, vitvinsvinäger (eller vitt vin), örtsalt och peppar och koka upp. Låt sedan sjuda på svag värme länge, gärna under tiden degen jäser. 


  • Fyllning:
    -Skiva aubergine, champinjoner och rödlök tunt och stek dem separat i olivolja, ev. smör för champinjonerna. (Salta auberginen under stekning). För sedan över allt på ett hushållspapper och låt rinna av.

-Skiva paprika, kronärtskockshjärtan, oliver, jalapeño och mozzarella. 


-Riv ost till topping.



När degen jäst: 


1. Dela i två och kavla ut tunt på två bakplåtspapper. 


2. Fördela tomatsåsen jämt på de båda degbottnarna.
3. Sprid ut bladspenat ovanpå tomatsåsen. Fortsätt att sprida ut jalapeño, kronärtskockshjärtan, skivad mozzarella, rödlök, aubergine, paprika, oliver, champinjoner (jag applicerade allt i den ordning jag skrivit) och smula sedan över fetaost.



4. Toppa med riven ost och färsk oregano.


5. Grädda på ugnsgaller (på bakplåtspapper) mitt i ugnen i 225 grader ca. 5-10 min (tills kanterna fått färg).

Servera och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar