Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

onsdag 12 mars 2014

Apelsin- & morotssallad med russin

Här följer ett simpelt men väldigt gott recept på en sallad som funkar bra både som tillbehör till mat samt som ett nyttigt mellanmål. Jag har legat däckad av sjukdom samt varit ute på resande fot och har därav inte hunnit laga någon mer avancerad rätt att posta. Men, trots att denna morotssallad är väldigt simpel och traditionell är den ändå så pass god att jag tycker den förtjänar en plats här på bloggen.


Ingredienser:
(Ca. 2-4 port.)
2 morötter
1 apelsin
½ dl russin, knappt
Ca. 2 msk citronjuice
(Godast blir det om du använder ekologiska råvaror!!)

Gör så här:
  • Skala och finriv moroten.
  • Skala och skär apelsinen i tärningar.
  • Blanda morot och apelsin och tillsätt russin (ev. klippta i halvor). Häll ned citronjuice och rör om. Tillsätt ev. mer citronjuice.
Easy as pie!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar