Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

söndag 12 oktober 2014

Mörkt (men saftigt) hälsobröd

Nu har jag äntligen erhållit det gyllene receptet till extremt goda bröd jag blev serverad på Teatercafét i Umeå förra hösten. Detta genom det enkla tillvägagångssättet att jag helt enkelt gick och frågade om receptet i receptionen. Jag vet att jag i något tidigare inlägg nämnt att jag försökt efterlikna detta bröd, men nu har jag alltså originalreceptet i sin fulla prakt och detta ska jag nu dela med er!


Ingredienser:
(2 bröd)
4 dl rågflingor
3 dl vetemjöl
2 dl rågsikt
1 dl linfrön
1 dl solroskärnor
1 pkt á la 40 g bikarbonat, ca. 2 msk
2 tsk salt
8 dl filmjölk, rumstempererad
1 dl lingonsylt
2 dl brödsirap (mörk)

Gör så här:

  • Rör ihop alla torra ingredienser i en bunke.
  • Blanda ned filmjölk, sylt och sirap under omrörning.
  • Smöra 2 brödformar och häll ned smeten. (Smeten ska fylla drygt halva formen)
  • Ställ in formarna i kall ugn och slå på ugnen på 225 grader. Ta ut efter 45 min.
  • Färdigt att förtäras! (Tips är att frysa ned brödet i portionsskivor om det det inte beräknas gå åt de närmsta dagarna då det är ett rätt fuktigt bröd)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar