Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

torsdag 30 oktober 2014

Smulpaj med betor och fetaost (matpaj)

Detta recept hittade jag när jag bläddrade i en av våra lokala gratistidningar Totalt Umeå. Eftersom att jag hade polkabetor hemma tog jag tillfället i akt. Jag följde till stor del receptet förutom att jag ökade mängden betor, använde polkabetor istället för rödbetor som receptet angav samt drog ned smörmängden en aning och lade till kryddning. Oj, så gott det blev!


Ingredienser:
(Ca. 4 port.)
650 g betor (blast inräknat i vikt), ex. rödbeta eller polkabeta
1 rödlök
1 msk olivolja
1,5 dl havregryn
1,5 dl vetemjöl
½ tsk salt
75 g kylskåpstempererat smör
200 g fetaost
50 g pinjenötter eller hackade valnötter
Torkad oregano eller timjan

Gör så här:

  • Borsta betorna och koka dem med skal och blast i ca. 25 min tills nästan mjuka. Häll bort vattnet och låt svalna.
  • Skär bort blast, skala och hacka i tärningar, ca 2x2 cm.
  • Skiva rödlöken.
  • Häll lök och betor i en smord pajform/ugnsform. 
  • Häll över olivolja och blanda väl.
  • Blanda havregryn, vetemjöl och salt i en skål.
  • Arbeta ned smöret till en grynig massa. Smula i fetaost och nötter och blanda.
  • Strö massan över betorna och krydda med oregano eller timjan.
  • Grädda 15 min i 225 grader tills pajen fått en gyllene yta.
  • Servera förslagsvis med en klick creme fraiche.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar