Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

måndag 20 oktober 2014

Rostade kikärtor

Rostade kikärtor - ett gott och begärligt snacks! (Dock ett väldigt nyttigt snacks då det är fullt av protein.) Jag har testat mig fram med både kryddning och rostningsprocess och finner att för att få krispigast möjliga resultat är det bäst att rosta kikärtorna i en väldigt varm ugn under kortare tid. Nedan finner du förslag på två sorters kryddningar, välj en av dem eller improvisera fram din egen!


Ingredienser:
1 pkt konserverade kikärtor, ca. 380 g
½-1 msk olivolja
Kryddning alt 1:
1,5 krm salt
1,5 krm svartpeppar
1,5 krm paprikakrydda
1,5 krm vitlökspulver
Kryddning alt. 2 (spicy):
2,5 krm spiskummin
2 krm chilipulver
1,5 krm cayennepeppar
2 nypor havssalt

Gör så här:

  • Skölj kikärtorna i en sil och torka mellan två lager hushållspapper.
  • Häll olja + kryddor i en skål och rör om. Blanda ned kikärtorna.
  • Klä en ugnsform/ugnsplåt med aluminiumfolie och sprid ut kikärtorna ovanpå. 
  • Rosta kikärtorna i 250 grader varm ugn i 10 min, öppna sedan luckan och rör om. Rosta 10 min till. (Håll koll så att kikärtorna inte börjar explodera, om ingen explotionsprocess börjat efter totalt 20 min kan du ev. rosta 5 min till.)
  • Servera som snacks eller som topping till maträtt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar