Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

onsdag 8 oktober 2014

Mammas tzatziki

Trots att tzatziki kan tyckas väldigt simpelt att göra är det lätt att misslyckas! Oftast beror detta på att man inte pressar ur vätskan från gurkan ordentligt. Sedan handlar det om preferenser; ex. hur förhållandet gurka och yoghurt emellan ska vara och hur mycket vitlök tzatzikin ska smaka. I vårt hushåll går det åt mycket tzatziki, därför gör vi ofta en stor sats, och vi gillar vitlök, så därför kan det vara en idé att dra ned på vitlöksmängden om du har svårt för styrka. Inom familjen är det mor min som är tzatziki-mästaren, så nedan följer de måttangivelser för hennes tzatziki jag lyckades urskilja när jag iakttog tillverkningsprocessen.


Ingredienser:
(Stor sats)
1 gurka
Ca. ½ tsk salt
1 liter turkisk yoghurt
5-6 vitlöksklyftor
2 tsk citronpeppar
Ev. örtsalt

Gör så här:

  • Skala och grovriv gurkan.
  • Salta och låt dra i ca. 10 min. Pressa sedan ut vätskan ordentligt.
  • Skala vitlöksklyftorna och pressa ned dem i yoghurten. (Är du känslig för styrka bör du som skrivet minska antalet vitlöksklyftor)
  • Häll i gurkan, peppra och rör om.
  • Smaka av. Krydda ev. med örtsalt och mer citronpeppar om det behövs.
  • Servera som tillbehör till lite allt möjligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar