Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

tisdag 16 december 2014

Pesto med soltorkade tomater, vitlök, pinjenötter & parmesan

En god röra till maten kan göra mycket för smaken i helhet. Pesto är vi många som använder oss av, därför kommer jag här med ett recept på en riktigt god röd pesto som jag fick av min kära vän Anne från Danmark. Det är busenkelt att göra sin egen pesto, det är det inget snack om, dock är både parmesan och pinjenötter dyra råvaror så vill man göra det lite ekonomiskt för sig (passar bra för en som förbrukar mycket pesto) kan man byta ut dessa ingredienser mot en billigare hårdost med styrka, ex. lagrad prästost, samt solroskärnor eller valnötter.


Ingredienser:
(Ca. 3 dl pesto)
4 vitlöksklyftor
3 dl soltorkade tomater i olja, ca. 20-25 st. bitar och resten olja
50 g parmesan
50 g pinjenötter
1 msk hackad basilika, färsk eller fryst
-Extra olja från de soltorkade tomaterna, (detta är den enda typ av olja som används)

Gör så här:

  • Skala och trimma vitlöken. Mixa i en matberedare.
  • Häll i de soltorkade tomaterna (plus oljan) och mixa grovt.
  • Tillsätt parmesan, pinjenötter och basilika och mixa till önskad konsistens. Tillsätt ev. mer olja för lösare konsistens.
  • Häll peston i en glasburk och toppa med ett lager olja. Skruva på locket och förvara i kylen. Svårare än detta är det icket!

En fin glasburk fylld med pesto passar utmärkt som gåbort-present!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar