Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

onsdag 10 december 2014

Julknäck med mandel

Mitt bland alla Spanienrecept kommer här ett hederligt svenskt recept på julgodis. Jag blev nämligen chockad i Spanien då jag fick höra av en dansk vän jag lärde känna där att hon aldrig smakat och inte ens hört talas om knäck. Är knäck så nationellt? Jag hoppas att jag har någon utländsk läsare som tar del av detta recept, testar och sprider vidare vår tradition!


Ingredienser:
(Ca. 100 st.)
3 dl strösocker
3 dl grädde
3 dl ljus sirap
75 g mandel, kan uteslutas eller bytas ut mot något annat
-Knäckformar

Gör så här:

  • Häll socker, grädde och sirap i en vid kastrull. Slå på plattan på max och låt koka upp, dra sedan ned värmen men låt smeten fortsätta koka kraftigt tills 120 grader, ca. 20-30 min. Mät temperaturen med en stektermometer, har du ingen får du förlita dig helt på kultest (enligt nedan). Börja då med detta efter ca. 20 minuter.

Under tiden: 

  • Placera 100 knäckformar på 1-2 plåtar.
  • Hacka mandeln fint.

När knäcksmeten blivit 120 grader:
  • Gör ett kultest; Häll lite av smeten i ett glas med kallt vatten. Kan du rulla smeten till en kula i vattnet är den färdigkokt, annars får du vänta några minuter och testa igen tills det lyckas. Förmodligen kommer smeten att behöva bli ca. 125 grader.
  • Häll sedan i mandeln, rör om och fördela smeten i knäckformarna med hjälp av skedar. Arbeta fort då smeten stelnar ganska snabbt. Skulle den stelna är det bara att ställa grytan på plattan igen och låta smeten smälta på nytt och sedan fortsätta fördelningsprocessen.
  • Låt knäcken stelna och paketera sedan i en tät burk/glasslåda med bakplåtspapper mellan varje lager. Förvara i kylskåp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar