Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

tisdag 28 januari 2014

Champinjonsoppa med kikärtor & spiskummin

Detta sopprecept är ett hopkok av vad som fanns i kylskåpet. Själv har jag haft lite konstig aptit på senare tid och börjat må illa när jag ätit så jag kunde inte riktigt uttala mig om smaken (ingenting är gott när man mår illa) men mina middagsgäster tyckte i vilket fall att den var riktigt god (trots att färgen inte var den mest tilltalande). Jag väljer att lita på dem!


Ingredienser:
(Ca. 3 port.)
Rikligt med smör till stekning
2 medelstora gula lökar
1-2 vitlöksklyftor
300 g champinjoner
1,5 dl matlagningsgrädde
3,5 dl vatten
1 burk kikärtor á la 380 g
1 grönsaksbuljongtärning
Ca. 1 tsk örtsalt
Ca. 0,5-1 tsk svartpeppar
Ca. 1 tsk spiskummin

Gör så här:

  • Skala och hacka lök och vitlök. Fräs med smör i en kastrull.
  • Skiva champinjonerna och tillsätt dem, låt fräsa tills de mjuknar.
  • Tillsätt matlagningsgrädde, vatten, kikärtor, buljongtärningen, kryddorna och mixa slät med en stavmixer. 
  • Smaka av och tillsätt mer kryddor & vatten om det behövs.
  • Servera förslagsvis tillsammans med en klick crème fraiche och ett gott bröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar