Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

fredag 10 januari 2014

Cannelloni med ricotta, spenat och parmesan

Ikväll har jag gjort pasta för andra gången i mitt liv. Denna gång testade jag mig på att göra cannelloni (fyllda pastarullar) och resultatet blev väldigt lyckat! Ännu bättre hade det blivit om jag hade haft en pastamaskin för att få plattorna tunnare, men en sådan tillkommer väl så småningom. Jag försökte göra allt från scratch, men har man inte tid (för det tar tid) går det bra att använda sig utav färdigköpta lasagneplattor och krossade tomater på burk.



Ingredienser:
(Ca. 4 pers. (Ca. 6-8 rullar))
Pastadeg:
1,75 dl durumvete (vetemjöl funkar men håller inte ihop lika bra)
1,5 krm salt
1 ägg
1 tsk olivolja
Ev. någon msk varmt vatten
Tomatsås:
Olivolja till stekning
1 gul lökar
2 vitlöksklyftor
800-900 g tomater (alt. 750 g krossade tomater)
1-2 lagerblad
½-1 grönsaksbuljongtärning
Ca. 2 tsk citronpeppar
2-3 tsk oregano
1 msk socker
Ev. Örtsalt
Fyllning:
Olivolja till stekning
1 gul lök
400 g färsk spenat
½-1 dl torra röda linser
1 grönsaksbuljongtärning
200 g ricotta
1,5-2,5 dl riven parmesan
Örtsalt, svartpeppar & oregano

125 g (eller mer) mozzarella till garnering 
Ev. extra parmesan till garnering

Gör så här:
  • Häll mjölet i hög på en ren & slät arbetsyta. 
  • Gör en liten grop i mjölet och häll i olja och knäck i ägget.

  • Arbeta in mjölet i "vätskan" (tillsätt vatten om degen inte håller ihop), fortsätt knåda tills degen blir smidig och elastisk. (Ca. 5-10 min). 

  • Blöt en kökshandduk i varmt vatten och krama ur den. Packa in degen inuti och låt vila i minst en halvtimme.


Under tiden: (Ordningen kan kastas om, fortsätt till nästa punkt medan de olika momenten klarar sig själva)
  •  Koka upp vatten i en kastrull och häll i tomaterna. Stäng av plattan och låt vila i tio minuter, dra sedan bort skalet och krossa tomaterna med ex. en potatisstöt.


  • Hacka båda lökarna + vitlöken. 
  • Hetta upp olja i två stekpannor. Bryn hälften av gullöken i ena pannan och resten av gullöken + vitlöken i den andra.
  • I stekpannan med vitlök; häll i de krossade tomaterna, buljongtärningen och krossa ned lagerblad. Krydda efter smak (Förslag på kryddning står i ingredienslistan). Låt puttra i ca. 15 min.

  • I den andra stekpannan; Häll ned spenaten och låt den mjukna (I början tar spenaten mycket plats så detta kan behöva göras i omgångar). Dra plattan åt sidan och låt svalna.

  • Koka upp vatten i en kastrull och häll ned linser och en buljongtärning. Koka på medelvärme tills linserna blir mjuka (aningen överkokta). Häll av vattnet och låt svalna.

  • Riv parmesan och häll ned den, ricottan och linserna i spenaten. Krydda och rör om.

  • Kavla ut degen till en tunn rektangel eller kör den i en pastamaskin. Skär ut plattor, ca.10x10 cm. Håll isär dem så att de inte klibbar ihop och häng ev. upp att torka om du inte ska använda dem direkt.

  • Koka upp vatten i en vid kastrull och koka plattorna i ca. 5 min tills de blir mjuka. Häll bort vattnet och lägg plattorna på en slät yta.
  • Klicka ut rikligt med fyllning längs ena sidan på varje platta och rulla ihop. Placera alla rullar i en ugnsform, ca. 18x25cm. (Endast ett lager, ta större form istället om det behövs.)



  • Häll över tomatsåsen och sprid ut den så att den täcker.
  • Skiva mozzarella och lägg över. Strö ev. över lite extra riven parmesan.

  • Grädda i ugn 10-20 min i 200 grader.
  • Ta ut och servera. Smaklig måltid!

2 kommentarer:

  1. Vilket jobb! Ser dock väldigt gott och fräscht ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var faktiskt enklare att göra än man kan tro! Tack så mycket, det var väldigt gott! :)

      Radera