Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

onsdag 1 januari 2014

Hemmabakat knäckebröd

Förra receptet jag postade var ett brödrecept och här kommer ännu ett. Denna gång knäckebröd.
Jag blev bjuden på detta hos min kompis (som jag fått receptet av för några år sedan) för några dagar sen och blev inspirerad att baka det igen. Det är synnerligen beroendeframkallande! I övrigt äter jag sällan hårdbröd (bortsett från det beroende jag för tillfället har för Ryvita dark rye) men hembakt slår sällan fel!

 
 
Ingredienser:
(2 plåtar)
4 dl fiberhavregryn
2 dl grovt rågmjöl
2 dl grahamsmjöl
2 dl solroskärnor
1 dl hela linfrön
1 tsk salt
7 dl vatten
-Sesamfrön till topping

Gör så här:
  • Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
  • Tillsätt vatten och rör om noggrant. 
  • Sprid ut smeten så tunt det bara går med en slickepott på två bakplåtspappersklädda plåtar.
  • Strö över sesamfrön.
  • Grädda båda plåtarna samtidigt i ugnen (150 grader med varmluft påslagen) i 45 min.
  • Ta sedan ut plåtarna och skär knäckebrödet i bitar i lämpliga storlekar. Sätt sedan in plåtarna i ugnen igen och grädda sedan i ytterligare 45 min.
  • Ta ut plåtarna och låt svalna.

1 kommentar: