Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

måndag 6 januari 2014

Rödbetspaj med chevre samt quinoabotten

Paj igen. Jag funderar på att göra ett inlägg med olika varianter av pajskal som jag kan länka till varje gång jag skriver ett paj-inlägg eftersom folk har olika smak och alla kanske inte gillar samma pajskal som jag. Pajskalet till denna paj däremot var ett jag aldrig testat förut och blev riktigt gott! Till och med själva degen var god att äta. Dessutom innehåller quinoa och mandelmjöl inget gluten så i och med att denna paj är glutenfri passar den även för de glutenintoleranta. Jag tillsatte en klick pesto i pajdegen för smakens skull, men det är inget måste. Fyllningen var också otroligt god och passade mycket bra till pajskalet. Vissa kan säkerligen tycka att det blir för mycket med ett tjock lager morötter och rödbetor som fyllning, men jag tycker det blev gott och annorlunda, speciellt med den fylliga chèvresmaken! Pajen var dessutom väldigt god kall!


Ingredienser:
(Ca. 6 port.)
Pajskal:
4 dl kokt svart quinoa, kall (För mig motsvarade det ca. 1,5 dl okokt quinoa)
2 dl mandelmjöl
1 dl potatismjöl
50 g rumsvarmt smör
1 ägg
Ev. 1 msk pesto genovese
Fyllning:
1 stor gul lök
500 g rödbetor
500 g morötter
400 g chèvre
4 ägg
1,5 dl matlagningsgrädde
1,5 dl mjölk
2 tsk timjan (jag använde torkad)
1,5 tsk basilika
1-2 tsk örtsalt
0,5 tsk cayennepeppar
Olja till stekning

Gör så här:

  • Blanda alla ingredienser till pajskalet till en deg och tryck ut i en pajform med löstagbara kanter. (Ca. 24 cm i diameter) Nagga.

  • Förgrädda pajskalet 10 minuter i ugnen i 200 grader. (Jag väntade med att förgrädda pajskalet tills jag hade börjat steka rotfrukterna så att allt skulle bli mer tajmat.)
  • Skala och grovriv lök, rödbetor och morötter (förslagsvis i en matberedare).
  • Stek allt i olja i ett par minuter. Krydda under tiden med timjan och hälften av saltet.
  • Smula ned hälften av chèvren.

  • Vispa ihop ägg, matlagningsgrädde, mjölk, cayennepeppar och resten av saltet.
  • Ta stekpannan från plattanoch häll ned rödbetsblandningen i pajskalet. Häll sedan över äggstanningen.
  • Skiva resterande chèvremängd och lägg ovanpå,
  • Grädda pajen 45 minuter i ugnen i 200 grader. Täck pajen med aliminiumfolie mot slutet om den fått tillräckligt med färg.
  • Ta ut pajen ur ugnen och servera!

2 kommentarer:

  1. Jag har en påse rödbetor hemma så den skall jag faktiskt testa imorgon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad kul! Kommentera gärna efteråt vad du tyckte! :)

      Radera