Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

onsdag 22 januari 2014

Hemgjord ravioli med spenat, pecorino & ricotta

På senaste tiden har vi verkligen märkt av hur mycket en pastamaskin skulle underlätta i vårt hushåll. Speciellt pappa, eftersom att det är honom jag anlitar som mänsklig pastamakin. Jag ska försöka ta mig tid att införskaffa en, inte bara för att man skulle tjäna så mycket tid, utan dessutom därför att det är så svårt att kavla pastadegen så tunn som en pasta maskin så lätt kan göra. Och ju tunnare deg desto godare pasta (tycker i alla fall jag). Receptet till denna pastarätt är ursprungligen Markus Aujalays, men jag har gjort en variant på det. Dels på tomatsåsen, men jag har även fördubblat mängden fyllning eftersom den bara räckte till hälften av pastan (jag vill ju inte att något ska gå till spillo).



Ingredienser:
(Ca. 4-6 port.)
Pastadeg:
2 ½ dl durumvetemjöl
2 ½ dl vetemjöl
1 tsk salt
2 hela ägg + 2 äggulor
1-5 msk vatten
1 msk olivolja
Fyllning:
Olivolja till stekning
200 g färsk babyspenat
Örtsalt
Svartpeppar
2 dl ricottaost
2 dl finriven pecorino-ost
Tomatsås:
1 stor gul lök
3-4 vitlöksklyftor
2-4 msk olivolja
2 dl vitt vin
600 g tomater + 500 g krossade tomater (Ev. 1000 g krossade tomater)
2 msk tomatpuré
1 grönsaksbuljongtärning
1 kvist timjan, plockade blad eller 1 tsk torkad timjan
1 kruka färsk basilika eller 1 dl fryst basilika
1-2 tsk socker
Örtsalt
Svartpeppar

Gör så här:
  • Blanda de två mjölsorterna + salt i en hög på en ren & slät yta.
  • Gör en grop i mitten och tillsätt ägg, olja och vatten. (Börja med 1 msk och tillsätt mer om det behövs)

  • Knåda in mjölet i "vätskan" till en fast och smidig deg. Linda in i en blöt handduk och låt vila minst en timme i kylen.

  • Efter vilan, börja med fyllningen: Fräs spenaten i olivolja. Häll över spenaten till en bunke och låt svalna. Salta & peppra och tillsätt sedan ricotta & pecorino och blanda ordentligt.

  • Koka upp vatten och lägg i tomaterna. Stäng av plattan och låt stå i 10 min. Häll sedan bort vattnet, skala och krossa sedan tomaterna med t.ex. en potatisstöt.

  • Skala lök och vitlök. Hacka löken och skiva vitlöken. Fräs sedan i rikligt med olivolja tills löken mjuknar. Tillsätt sedan vin, basilika, timjan, egenkrossade tomater, krossade tomater på burk, buljongtärning och tomatpuré. Låt småkoka under tiden du kavlar ut pastan och smaka sedan av med socker, salt & peppar.

  • Pastaprocessen: Dela degen i två bitar. Knåda varje bit väl. Kavla ut de båda delarna var för sig så tunt det bara går, mjöla ev. bakytan, (har du en pastamakin är det fiffigt att använda den). Rulla små "köttbullar" av fyllningen och placera med avstånd från varandra på en av pastaplattorna (den mindre av de två). Pensla vatten runtom bollarna och på den andra plattan och placera den nyss penslade plattan över den med bollarna. Tryck till runt fyllningen. Använd t.ex. en rund pepparkaksform eller ett glas för att ta ut ravioli (Jag hade ca. 1 cm pastadeg utanför fyllningen). Tryck ev. till kanterna lite extra när du avlägsnat raviolin från bakytan. Knåda ihop degen som blir över (tillsätt ev. mer vatten) och upprepa processen tills degen och fyllningen är slut. (Om det blir pastadeg över är mitt tips att skära den till bandpasta och koka för sig.)

  • Koka raviolin i saltat vatten i en vid kastrull tills den flyter upp till ytan. Ca. 3-5 min.
  • Häll pastan i ett durkslag och placera den sedan på ett fat. Häll över tomatsåsen och strö ev. på lite solroskärnor.

  • Servera. Bon appétit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar