Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

måndag 23 september 2013

Hemmagjord Pasta Orecchiette och Pesto med stekt Halloumi och Körsbärstomater

I fredags snubblade jag över en video på Youtube som visade en italiensk kvinna som stod och bakade pasta i rasande fart, och två timmar senare stod jag och gjorde samma sak, om än inte med samma finess.
Så många gånger som jag har velat testa att göra min egen pasta, men inte kommit till skott. Att det skulle krävas arton år och en italiensk gumma för att jag skulle ta mig an the challenge of pasta making! Men i vilket fall som helst, jag valde att göra Orecchiette som hon demonstrerade. Dels för att mina ögon tagit in hur man skulle göra, dels för att det inte fanns någon ribba satt eftersom att jag aldrig ätit det förut och dels för att det såg väldigt gott ut, och det blev det, det blev till och med mer än gott! Som tillbehör valde jag att sno ihop en pesto (givet i pastavärlden) samt blanda ned halloumitärningar och körsbärstomater. Det tog inte allt för lång tid att göra och det var inte så svårt som jag hade väntat mig, men resultatet ändå en jävligt lyxig fredagsmiddag!



Ingredienser:
(4 port.)
Degen:
6 dl durumvete
1,5-2 dl vatten (ev. mer)
Peston:
2 krukor färsk basilika (eller mer om så önskas)
1,5 dl parmesan
50 g pinjenötter
1 stor vitlöksklyfta
0,5 dl olivolja (eller mer om så önskas)
Örtsalt
Peppar
Övrigt:
250 g körsbärstomater
1 pkt halloumi

En liten kommentar: Jag använde mig utav den mängd jag angivit i ingredienslistan. Det blev bra mängd pesto, tomater och halloumi i proportion till pastan, men vill man kan man såklart öka/minska på olika de olika delarna, eller byta ut något eller slänga i något ytterligare om man så vill! Och tycker man att peston blir för dyr att tillverka kan man testa att byta ut pinjenötterna mot t.ex. solrosfrön och parmesanen mot någon billigare (stark) ost.

Gör så här:
 
  • Mortla pinjenötterna tillsammans med vitlöksklyftan. (För detta behövs en större mortel. Vill man kan man köra allt i en matberedare, men jag tipsar om att göra det för hand i en mortel istället eftersom att det då blir crunchy snarare än creamy, och enligt mig är det godare med bitar!)
  • Hacka basilikan och mortla den tillsammans med nötblandningen och lite örtsalt. Häll på olja eftersom. (Det är lättare att få basilikan i mindre bitar om man inte har så mycket olja från början)
 
  • Mortla sedan ned parmesanen.
  • Smaka av med salt och peppar.
  • Värm vattnet i en kastrull på spisen tills det blir så varmt att du nästan inte kan ta i det.
  • Häll mjölet i en hög på en ren yta. (Helst trä, ju mer ojämn yta desto bättre)
  • Gör en grop i mjölet och häll i lite vatten. Knåda in vattnet i mjölet.
 
  • Fortsätt knåda och häll på vatten eftersom tills du får en kompakt deg, den ska inte vara alltför lös.
  • Bryt lös en bit av degen. Rulla till en rulle med ca. 1 cm i diameter.
  • Skär lös en bit som är ca. 1 cm bred. (Mitt tips är att sedan forma biten till en liten kula)
Min beskrivning som följer kan vara lite svår att förstå, men kolla på denna video där jag gör detta så tror jag att ni får en bättre uppfattning om vad som ska göras!

  • Tryck med eggen på en bordskniv i änden på biten/kulan och dra sedan kniven mot dig medan du fortsätter att trycka. Degen kommer då rulla upp sig mot kniven och ytan som bildas av denna rörelse ska bli skrovlig, detta för att peston ska fastna bättre på pastan.
  • Vänd ut och in på "snäckan" som bildas och tryck lite på undersidan så att det bildas en "hatt".
  • Lägg i från dig "hatten" och fortsätt med samma procedur tills degen är slut.
  • Häll peston i en stor skål alt. fat.
  • Hacka körsbärstomaterna i fyra delar och häll i även dem.
 
  • Tärna halloumin i små bitar och stek dem på medelvärme i en stekpanna tills de får en fin yta.
 
  • Koka upp vatten och häll i pastan. Låt koka 3-4 min. De ska vara al dente, men inte degiga.
  • Häll pastan i ett durkslag och avlägsna vattnet.
  • Häll i halloumin i skålen och därefter pastan. Rör om väl.
  • Servera! Buon appetito!

Resultatet blev, som mina italienska kockkollegor skulle säga, molto bene!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar