Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

lördag 7 september 2013

Kokos/saffransoppa

Idag har jag improviserat ihop en soppa baserad på potatis, linser, kokosmjölk och saffran. Själv hade jag aldrig smakat saffran i soppa förut så därför var jag peppad att testa, och resultatet blev bra! Som tillbehör bakade jag grova fullkornsbaguetter på diverse ingredienser vi hade hemma. Receptet på dem finns här.
 
 
Ingredienser:
(3-4 portioner)
Olivolja till stekning
1 stor gul lök
2 vitlöksklyftor
2 medelstora potatisar
½ dl röda linser
400 ml kokosmjölk
1 grönsaksbuljongtärning
0,5 g saffran
0,5-1 tsk örtsalt
1 tsk paprikapulver
0,5-1 tsk franska örter
1 krm cayennepeppar
1 dl mjölk (Ev. mer)
Vatten

Gör så här:
  • Skala och hacka (tärna) potatisen, löken och vitlöken.
  • Fräs i olja tills löken mjuknar.
  • Tillsätt kokosmjölken, linserna och buljongtärningen.
  • Mal saffranet genom att dra t.ex. en bordskniv några gånger över paketet och blanda ned det.
  • Häll i resten av kryddorna och mjölken.
  • Låt koka i 15 minuter.
  • Mixa soppan slät med en stavmixer.
  • Späd ut till önskad konsistens med antingen mjölk eller vatten.
  • Smaka av och krydda ev. extra.
  • Färdig att serveras! Förslagsvis tillsammans med en klick creme fraiche och bröd med vitlökssmör. Receptet på mitt bröd finner ni här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar