Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

torsdag 19 september 2013

Indisk currygratäng med champinjoner & banan

Här kommer ett recept på en väldigt enkel men oj så god Indien-inspirerad maträtt. Den brukar förekomma på vårat matbord några gånger per år och är lätt att variera. Idag gjorde jag enligt receptet nedan, vilket är en liten utbyggnad på vad vi brukat göra tidigare. Vi brukar inte ha haft linser i gratängen, men genom att tillsätta linser ökar ju proteininnehållet och dessutom blir gratängen bara ännu godare!


Ingredienser:
5-6 port.
3 dl okokt ris
1,5 torkade röda linser + 0,5-1 tsk curry
Olja till stekning
250 g gul lök
250 g färska champinjoner
1-2 msk smör
Ca. 2 tsk curry
1 msk vetemjöl
400 ml kokosmjölk
1 grönsaksbuljongtärning
1 banan
Ost till gratinering
Gör så här:
  • Skölj riset och koka det enligt paketets angivelser.
  • Skölj linserna och koka dem enligt paketets angivelser. När de kokat färdigt; rör ned 0,5-1 tsk curry.
  • Hacka löken och skiva champinjonerna.
  • Fräs dem i olja tills de mjuknar, blanda sedan ned linserna och låt puttra på svag värme.
  • Fräs curryn i smöret, vispa sedan ned mjölet.
  • Späd med hälften av kokosmjölken, blanda ned buljongtärningen och häll sedan i resten av kokosmjölken. Låt koka i ca. 5 min.
  • Häll ned riset i en ugnsform och bre över champinjon/linsblandningen.
  • Skiva över banan och slå över såsen.
  • Ställ in i ugnen (200 grader) tills såsen börjar bubbla, ca. 20 min. 
  • Strö sedan över riven ost och grädda ytterligare 5 min tills osten får en fin, gyllenbrun yta.
  • Servera förslagsvis med jordnötter och skivad banan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar