Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

lördag 28 september 2013

Mormors grönkålspaj - en supergod järnkälla

Grönkål låter kanske inte jättegott, i alla fall inte enligt dem som jag pratat om det med (så ofta som jag och mina vänner diskuterar grönkål), men det är det! I alla fall i denna paj! Jag har dessutom hört att grönkål är inne, så jag följer visst modet! Första gången pajen serverades i våran familj var som en vegetarisk rätt på julbordet en julafton för ca. 2 år sen. Kocken var då min mormor, och kocken för alla följande (många) tillfällen den har stått på vårt bord har även det varit min mormor, fram tills idag!
 
 
Ingredienser:
(Ca. 4-5 port.)
1 sats pajskal, välj ett härifrån, mormor brukar göra "Pajskal med dinkel"
Fyllning:
500 g fryst hackad grönkål (tinad)
2 ½ dl matlagningsgrädde
3 ägg
2-3 dl riven västerbottensost alt. någon annan stark ost
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
 
Gör så här:
 
  • Gör pajskalet enligt valt recept och låt det gärna vila i kylen minst en halvtimme.
  • Förgrädda ca. 10 min i 200 grader.
  • Häll bort vätskan från den tinade grönkålen. 
  • Blanda grönkål, grädde, ägg, ost, salt & peppar. (Utelämna ev. lite ost om ni önskar en osttopping)
 
  • Fyll pajskalet. (Strö ev. över resterande ost)
 
  • Grädda sedan 25 min i 200 grader.
  • Servera, gärna tillsammans med någon gräddfil/creme fraiche-baserad sås!
Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar