Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

tisdag 3 september 2013

Spenatpannkakor med fetaost/chevre och cream cheese

Anledningen till att denna rätt serverades idag:
1 liter mjölk stod och var på väg att bli gammal i kylen. Jag ville inte att den skulle gå till spillo, och det enda mjölkbaserade jag kom på för stunden var pannkakor. Istället för de hederliga´ena ville jag åstadkomma något mer matigt och lyxigt, och detta blev resultatet!
 

Ingredienser:
ca. 6 pannkakor
4 dl mjölk
4 ägg
1,5 dl mjöl (Jag tog hälften vanligt vetemjöl, hälften grahamsmjöl)
160 g färsk bladspenat (fryst hackad spenat funkar förmodligen lika bra)
2 tsk salt (jag använde örtsalt)
2-3 msk smör
Fetaost eller chevre efter behag, jag skulle säga minst 100 g
(½-1 paket cream cheese)

Gör så här:
 
  • Finhacka spenat och fräs den i lite av smöret. Salta med hälften av saltet.
 
  • Blanda ihop mjöl, resterande saltmängd och hälften av mjölken till en klumpfri smet.
  • Knäck i äggen, häll i resten av mjölken och blanda.
  • Häll ned spenaten.
  • Hetta upp en stekpanna och lägg ned en klick smör.
  • Vänta tills smöret slutat bubbla och häll sedan ned smet i valfri mängd beroende på önskad storlek.
  • Låt bottnen stelna och smula sedan över fetaost/chevre i efter behag.
 
  • Vänd på pannkakan och grädda även på andra sidan.
  • Färdig att serveras! För bästa möjliga resultat; bre cream cheese på pannkakan.
Jag testade båda varianterna och trots att jag i vanliga fall föredrar getost måste jag nog ändå säga att fetaostvarianten vann min röst idag, men det är en smaksak, båda smakade utsökt! Nästa gång ska jag testa att blanda ned en smakrik ost (riven) i smeten, samt strö över lite solroskärnor. Det blir förmodligen bara ännu bättre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar